NEWS

報告2 長野での滞在制作(2016年5月16日〜29日) / Report 2 Artist in Residence in Nagano (May 16 to 29, 2016)

報告2 長野での滞在制作

タン・ウェイ・キョン&カピー・イーパック

2016516日~29日@長野

 長野県立信濃美術館との共催、門前おもてなし会議の協力のもと行われた滞在制作では、2016516日から29日の約2週間にわたって、タン・ウェイ・キョンとカピー・イーパックの2人のアニメーション作家が長野市内・善光寺近くの「門前」と呼ばれるエリアに滞在し、現地の住民とのコラボレーションによって作品を作った。

 タン・ウェイ・キョンは、『会話』というスプリット・スクリーンのインスタレーション映像を制作した。遠く離れたところに暮らす両親から届いた写真というモチーフを中心に展開されるこの映像作品では、世代間そして物理的な距離がテーマとして描かれる。タン・ウェイ・キョンは、新小路エリアを中心とした長野の人々に協力を要請しカメラの前で振り返る姿を撮影。それをロトスコープと呼ばれる実写映像のトレースの手法でアニメーション化していく。また、山や花など、長野の自然のモチーフも用いた。

 カピー・イーパックは、善光寺に本堂の賓頭盧尊者像、通称「びんずるさん」をテーマにした制作を行った。「びんずるさん」は、撫でるとその部位の病気が治るという信仰があることから長年にわたって様々な場所をなでられ、結果として、顔が消えてしまっている。カピー・イーパックは、長野の人たちに、「びんずるさん」がもともとどのような顔をしていたのかを想像して描いてもらい、それらの顔に次々と変容するアニメーションを作り、イーパックの描いたびんずるさんの絵画の上に映写するというインスタレーションを作った。また、そのお返しに、参加者それぞれの似顔絵を描き、同時に展示した。イーパックによれば、人は形而上学的なものを想像して描こうとするとき、知らず知らずのうちに自分自身の姿を描いてしまうという。それゆえに、このプロジェクトは、長野の人々の自画像を集めるものともなるのだ。

Report 2  Artist in Residence in Nagano

Tan Wei Keong and Kapie Eipak

May 16-29, 2016@Nagano-City

For this artist-in-residence project co-sponsored by the Nagano Prefectural Shinano Art Museum and supported by the Monzen Omotenashi Kaigi, animation artists Tan Wei Keong and Kapie Eipak stayed in the “Monzen” district near Zenkoji Temple in central Nagano City and collaborated with local residents to create art works over a two-week period during May 16 – 29, 2016.

Tan Wei Keong created a split-screen video installation called Conversation. The video centers on the motif of photos arriving from parents who live far away and deals with the themes of distance between generations and also physical distance. Tan Wei Keong had people in Nagano City’s Shinkoji neighborhood stand in front of the camera and videotaped them turning around to look back. He used a technique called rotoscoping to trace the live-action footage and turn it into animation. He also included natural motifs from Nagano such as mountains and flowers.

The theme for Kapie Eipak’s piece was the Binzuru statue, known as “Binzuru-san,” situated in the main hall at Zenkoji Temple. Binzuru is said to cure physical ailments if you rub the statue’s corresponding body part. Various parts of the statue have been rubbed smooth over the years, and as a result the statue’s face has disappeared. Kapie Eipak had people in Nagano draw pictures of how they think Binzuru-san’s face originally looked and he created an animation piece that morphed the faces one after another. For his art installation, he projected the animation onto pictures of Binzuru-san that he drew himself. As a way of saying thank you, he drew portraits of the participants and put those pictures on display as well. According to Eipak, when people try to draw something that they perceive as being metaphysical, they unwittingly end up drawing a picture of themselves. So, this project also is a collection of self-portraits by people in Nagano.